Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 106 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Srozumitelnost lexikálních jednotek v ukázkách z čítanek pro žáky 2. stupně ZŠ
Pastýříková, Barbora ; Nedvědová, Blanka (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou srozumitelnosti lexikálních jednotek v ukázkách z čítanek pro žáky 2. stupně základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou část a na praktickou část. Teoretická část se zabývá lexikologií a jednotlivými pojmy, které se k této lingvistické disciplíně a předmětu zkoumání vztahují. Dále zahrnuje pojednání o uměleckém stylu, o dosavadním výzkumu, o pojetí výuky českého jazyka a o vztahu RVP k nauce o slovní zásobě. Praktická výzkumná část prezentuje a interpretuje data získaná z kvantitativního a kvalitativního výzkumu provedeného na dvou školách. Výzkum proběhl metodou dotazníkového šetření a z následných rozhovorů s žáky 6. a 9. tříd základních škol. Dotazníky obsahovaly zvýrazněné zkoumané lexémy ve vyexcerpovaných větách vybraných z čítanek určených pro příslušné třídy. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda žáci rozumí slovům uvedeným v dotazníku, zda je dokáží vysvětlit či je nahradit synonymem nebo zda si jejich význam dokáží vyvodit z kontextu věty. V práci jsme se zaměřili na slova, která se se objevují v umělecké literatuře a která jsme vyhodnotili jako obtížně vysvětlitelná s ohledem na předpokládanou úroveň informovanosti žáků druhého stupně základních škol. Na dotazník navazoval rozhovor s deseti žáky 6. třídy a s deseti žáky 9. třídy, který se...
Rozvoj slovní zásoby u žáků 1. stupně ZŠ
Čekalová, Anna ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj slovní zásoby žáků a současný didaktický pohled na to, jak přispět k dosažení co nejvyšší úrovně slovní zásoby u žáků. Teoretická část se zabývá zejména odborným pohledem na problematiku osvojování řeči dítětem a specifiky rozvoje řeči a slovní zásoby v jednotlivých věkových obdobích před nástupem do školy a ve školním věku. Výsledky výzkumů zabývajících se rychlostí osvojování slovní zásoby u dětí jsou v teoretické části rovněž prezentovány. Také je věnován prostor nauce o slovní zásobě. V praktické části diplomové práce byl proveden výzkum zaměřený na zjištění úrovně slovní zásoby žáků 5. ročníku pomocí indexu TTR. V rámci výzkumu byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. První se zabývala tím, zda se bohatost slovníku žáků zlepší po tom, co žáci absolvují textová cvičení a didaktické hry zaměřené na procvičení slovní zásoby. Druhá výzkumná otázka se zaměřovala na rozdíly mezi dívkami a chlapci v rozmanitosti slovní zásoby. Výsledky byly porovnány s dosavadními výzkumy. Závěry výzkumu poukazují na důležitost dlouhodobého a pravidelného obohacování slovní zásoby a zdůrazňují roli učitele při podpoře aktivního používání slov a komunikace ve vyučovacím procesu. Hlavním zjištěním, které odpovídá výsledkům dosavadních výzkumů, je, že mezi žáky existují výrazné...
Rozvoj slovní zásoby u žáků 2. stupně ZŠ
PETERKA, Ondřej
Diplomová práce se zaměřuje na úroveň a rozvoj slovní zásoby žáků 2. stupně základních škol, zejména 6. a 9. ročníků. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Cílem teoretické části práce je vymezit lexikologii, slovní zásobu a její jednotlivé prvky. Empirická část práce popisuje metodiku výzkumu, shrnuje a dále srovnává výsledky dotazníkového šetření ve třech základních školách.
Qualitative analysis of professional terminology in specialized fields
Homolka, Adam ; Zmrzlá, Petra (oponent) ; Šťastná, Dagmar (vedoucí práce)
The aim of the Bachelor’s thesis is to characterize professional style (features, functions, form, syntax, lexicon) and then to summarize the theoretical knowledge in the field of translation of professional style concerning terminology and translation procedures at the lexical and grammatical level. The practical part of the bachelor’s thesis will focus on application of theoretical knowledge in the quantitative analysis of selected professional texts.
Jazyková analýza vybraných podcastů
Vykoukalová, Denisa ; Nedvědová, Blanka (vedoucí práce) ; Vlčková, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá poměrně novým fenoménem publicistického žánru - podcastem. Cílem práce je stanovit jeho jazyková specifika. V teoretické části je podcast, jakožto nový žánr, představen a specifikován. Společně s ním jsou vymezeny související pojmy. Dále jsou v této části představeny vybrané podcasty. Stěžejní je pro práci praktická část. Ta je založena na jazykové analýze konkrétních projevů. Analýza se soustředí především na jazykové odchylky, zvláštnosti a nedostatky. Pro co možná nejlepší přehlednost je rozdělena do podkapitol dle jednotlivých jazykových rovin. Po pilotážním průzkumu byly pro bakalářskou práci vybrány podcasty, které mohou být řazeny do skupiny edukativních. I přes jejich podobnost jsou rozmanité. Kromě samotné analýzy je výsledkem práce zhodnocení typických rysů, zasazení do teoretického rámce a vyvození závěru, ve kterém jsou výsledky zkoumání konfrontovány s výzkumnými předpoklady. KLÍČOVÁ SLOVA jazyková analýza, mluvená čeština, podcast, spisovný jazyk, nespisovný jazyk, lexikologie, morfologie, syntax
Jazyková analýza fotbalového slangu v prostěsdělovacím funkčním stylu
STARÁ, Markéta
Tématem diplomové práce je jazyková analýza fotbalového slangu v prostěsdělovacím stylu. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá slangem a jeho zařazením v rámci českého jazyka. Zároveň jsou představeny onomaziologické postupy, jež se při tvorbě slangismů uplatňují. Také se věnuje funkčním stylům a především stylu prostěsdělovacímu. V praktické části je excerpovaný materiál sesbíraný z diskuzí na internetu podroben analýze především po stránce morfologické, lexikální a syntaktické, ale také sémantické a etymologické. Součástí práce je i rozbor a vyhodnocení dotazníkového šetření, jehož cílem je zjistit, zda se znalost slangových výrazů liší napříč generacemi.
Lexikální tvořivost v období pandemie
SOUKENÍKOVÁ, Michaela
Bakalářská práce "Lexikální tvořivost v období pandemie" si klade za cíl analyzovat excerpovaný vzorek neologismů ve francouzštině, které se tematicky týkají pandemie Covid-19. Teoretická část přibližuje slovotvorné postupy, které francouzský jazyk při slovotvorbě využívá. Analytická část se věnuje samotné analýze vzorku neologismů, které byly excerpovány z platformy Néoveille a následně dále zkoumány v korpusu Araneum Francogallicum Novum MMXXI Quadruplex.
Problematika archaismů a historismů ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ
DIVIŠOVÁ, Kristina
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. V teoretické části jsou obsaženy základní poznatky o lexikologii. Práce je zaměřena na obecnou charakteristiku lexikologie - její historii, základní lexikologické přístupy a rozdělení. Podrobně je zpracována oblast slovní zásoby českého jazyka, zejména vrstva slovní zásoby vymezená časovou platností. Pozornost je věnována také kurikulárním dokumentům, ve kterých je učivo o slovní zásobě zakotveno. Výzkumná část je zaměřena na dotazníkové šetření, které v prvé řadě mapuje znalost pojmů a porozumění slovům archaickým a historickým žáky 2. stupně základní školy. V řadě druhé zachycuje, v jaké míře je věnována pozornost učivu o archaismech a historismech ve výuce českého jazyka a literatury.
Neologismy v době "koronakrize": Srovnání češtiny a španělštiny.
KONEČNÁ, Elen
Tato bakalářská práce se zabývá vznikem neologismů za probíhající koronavirové krize v průběhu let 2019-21. Po počátečním představení pojmu neologismus a slovotvorných procesů, které se v jazyce vyskytují, se autorka zaměřuje na určitou slovní zásobu spojenou s koronavirem, která se vyskytuje v běžné mluvě českých a španělských rodilých mluvčích.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 106 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.